مقالات

تأثیر طرح و رنگ روپوش پزشکی طرح دار بر کودکان

خرید اسکراب پزشکی آبی مدل دندان مردانه

خیلی از ما خاطرات ناراحت کننده‌ای در دوران کودکی (و حتی بزرگسالی) از بیمارستان‌ها، روپوش سفید پزشک و انواع سرنگ و آمپول داریم. همین باعث می‌شود تا محیط بیمارستان فضای ترسناکی برای کودکان باشد ودر نتیجه، فاصله بیشتری میان بیماران کودک با پرستاران و پزشکان شکل بگیرد. البته تحقیقات نشان می‌ دهد که اندکی تغییر می‌تواند در بهبود این شرایط مؤثر باشد و ایجاد تنوع در طرح و رنگ روپوش پزشکی ، ابزار مناسبی برای کنترل این شرایط است. روپوش پزشکی طرح دار می تواند به رابطه پزشک و بیمار کمک قابل توجهی می کند.

مطالعه بر طرح و رنگ روپوش پزشکی

مطالعاتی که بر روی رفتار کودکان در بیمارستانها صورت گرفته بیان می‌کند که پوشیدن روپوش‌های رنگارنگ و روپوش پزشکی طرحدار با طراحی‌های متنوع‌تر باعث می‌شود که کودکان و حتی والدین آنها احساس کنند که خدمات بهتری برای درمان آنها از سمت پرستاران و پزشکان در حال انجام شدن استو رنگ روپوش پزشکی فاکتور بسیار پراهمیتی در شکلگیری این اعتماد است. در این مطالعه کادر درمانی با لباسهای متفاوت و رنگارنگ حاضر شدند و رفتار 112 بیمار که بین 6 تا 12 ساله بودند، زیر نظر قرار گرفته شد. در نتیجه مشخص شد که رابطه میان پرستار و کودک بسیار نزدیک‌تر از پیش شد و اضطراب و ترس کودکان به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. حتی کودکان، بسیاری از پرستاران را با صفتهایی همچون “بامزه” و “پرانرژی” خطاب می‌کردند و حتی انتظار داشتند که با آنان بازی کنند.

روپوش پزشکی کلاسیک و یا روپوش پزشکی طرح دار؟

هرچند که روپوش‌های پزشکی و پرستاری در طی سالیان تحول زیادی پیدا کرده، هنوز هم بسیاری از افراد کادر درمانی از اینکه روپوشهایی با طرح‌های رنگارنگ و حتی تزئینات کارتونی بپوشند معذب هستند و ترجیح میدهند که لباسهای ساده و شناخته شده با رنگ‌های خسته کننده را به تن کنند. حتی در راستای سنجش میزان علاقه پرستاران به این نوع روپوش‌ها هم مطالعاتی انجام گرفته است. در نتیجه مشخص شده که پرستاران تصور میکنند روپوش آنان تأثیری در رابطه آنان با بیمار ندارد و شخصیت آنان و نحوه برقراری ارتباط بیشترین تأثیر را دارد.

در مطالعه دیگری که از کودکان و والدین آنان انجام گرفته، نه تنها درک آنان از میزان حرفه‌ای بودن پزشک و یا پرستار خود بعد پوشیدن لباسهای رنگارنگ و یا کارتونی کاهش پیدا نکرده، بلکه موجب افزایش آن نیز شده است.در واقع، پوشیدن اسکراب‌ها و روپوش های پزشکی موجب میشود که بیماران این درک را داشته باشند که پرستار و یا پزشک اهمیت بیشتری به آنان می‌دهد و تلاش بیشتری برای بهبود سریع‌تر آنان انجام خواهد داد.

دیگر ابعاد رنگ در فضای درمانی

تأثیر رنگ‌ ها می‌ تواند ابعاد بیشتری هم پیدا کند و به آرامش بیشتر بیمار کمک کند. برای مثال، پرستار می‌ تواند از یک بیمار دبستانی بخواهد تعداد بادکنک‌ های روی لباسش را برایش بلند بشمارد، و در همین حین فشار خون کودک و یا دمای بدن او را کنترل کند. در این شرایط، بیمار به دلیل تمرکز بر یک فعالیت جانبی، آرامش بیشتری دارد و این آرامش خاطر منجر به خاطر جمعی در والدین کودک نیز می شود. البته توجه داشته باشید که قرار نیست روپوش پزشکی با لباس مربی مهدکودک اشتباه گرفته شود. بلکه این طرح‌ ها می‌ توانند در جزئیات لباس به کار گرفته شوند و در عین حال، از رنگ‌ های روشن و شادتر با پترن ساده به عنوان پارچه اصلی لباس استفاده شود.

البته این تأثیر تنها به بیماران محدود نمی شود. همواره پوشیدن لباس های رنگارنگ می‌تواند موجب بهبود روحیه افراد بشود و علی‌الخصوص، هنگامی که شغل تحت تأثیر فشار روانی زیادی باشد این تأثیر می‌ تواند مفیدتر واقع شود.

شما می‌ توانید مدل های مختلف با تنوع در رنگ روپوش‌های پزشکی، پرستاری و اسکراب ‌ها را در سایت گروه بصیرت مشاهده کنید و از هر کجای ایران، سفارش خود را به ثبت برسانید. گروه تولیدی بصیرت با جدیدترین مدل های روپوش پزشکی طرح دار، هم پاسخگوی سلیقه‌ ی کلاسیک و هم مدرن شما پزشکان و پرستاران می‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *