مقالات

علت سفید بودن روپوش پزشکی

چرا روپوش پزشکی سفید است

در این بخش به بحث در مورد علت سفید بودن رنگ روپوش پزشکی می پردازیم. علل آن را می توان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد.

حدود 72 درصد از پزشکان بیمارستان و دانشجویان پزشکی در بیمارستان روپوش پزشکی میپوشند. آن ها حدود 75% درصد از طول روز را با این لباس سپری میکنند.

لباس ها چه از لحاظ طرح و چه از لحاظ رنگ همگی می توانند حالتی نمادین داشته باشند و نشانگر جایگاه اجتماعی افراد باشند.

در اینجا به تجزیه و تحلیل نمادین روپوش سفید پزشکان می پردازیم. لباس سفید پزشکان، نه تنها نشانگر حرفه ‌ی پزشکی می باشد بلکه اعتقادات فرهنگی خاصی را نیز منتقل میکند.

ما برای حضور در برخی از مراسمات نیاز به لباس رسمی تری داریم  و در مقابل آن برای انجام کارهای روزمره لباس های معمولی به تن میکنیم. روپوش پزشکان نیز به همین منظور به رنگ سفید تعیین شده است. زیرا رنگ سفید نشان دهنده ی احترام است و در رنگ شناسی، رنگی رسمی و نشان دهنده ی جدیت  است و اگر شخصی لباس سفید به تن دارد در نگاه اول، شخصیتی قوی و با اعتماد به نفس بنظر می آید.

می خواهیم مفهوم جدیت در لباس پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال، وقتی یک بیمار با وضعیتی وخیم به بیمارستان مراجعه میکند نیاز به احساس اطمینان دارد. به عبارت دیگر، نیاز به اعتماد برای نتیجه درمان دارد. روپوش سفید پزشکان این احساس جدیت در کار و اعتماد به نتیجه ی کار را به بیمار منتقل میکند.

در رابطه با این موضوع، “کاتل” در کتاب خود تحت عنوان “پزشک”، که در سالهای 1882 تا 1922 به چاپهای متعددی رسید، توصیه میکند: از لحاظ زیبایی شناسی بسیار تمرین کنید و مطمئن شوید منظم، تمیز و به روز به نظر می رسید.

با کلیک بر روی قیمت روپوش پزشکی می توانید تمام محصولات ما را ببینید.

چرا روپوش پزشکی سفید رنگ است ؟

حرفه ها، برند ها، هویت و سلایق افراد در انتخاب رنگ لباس همیشه موثر بوده است. رنگ سفید به خصوص برای بخش بهداشت و سلامت انسان ها انتخاب بسیار هوشمندانه و مناسبی است.

روپوش های سفید معانی زیادی دارند.

بر هیچکس پوشیده نیست که نماد ها تاثیر فوق العاده ای بر انسان دارند. روپوش سفید نماد خلوص است و و به معنای آرامش و بی‌گناهی است و به افراد اعتماد به نفس می‌دهد.

برای اولین بار، از روپوش سفید در انتخابات سنای روم استفاده شد و به معنای نمادی از پاکی برای نامزدها بود. در اواخر دهه 1800 ، پزشکان شروع به پوشیدن روپوش سفید کردند تا نشان دهند که آنها فرهیخته هستند و طی گذشت زمان این رنگ تبدیل به نماد پزشکان گردید. روپوش سفید به رنگ امید و شفا نیز معروف است.

در قرن اخیر که بیمارستان تاسیس شد، به مکانی امن برای درمان بیماران تبدیل شد. پرستاران که در آن دوره لباس مشکی به تن میکردند موظف به پوشیدن لباس سفید شدند. پزشکان و حتی بیماران و  بازدیدکنندگان نیز لباس سفید به تن می کردند. پرسنل خارج از بخش بهداشتی بیمارستان لباسهایی با رنگهای دیگر می پوشیدند. به این ترتیب نمادگرایی رنگ سفید تثبیت شد.

عکس هایی مربوط قرن گذشته که در بیمارستان یا در بایگانی عکس های تاریخی یافت می شود  نشان میدهد که پزشکان و پرستاران و حتی متخصصان بیهوشی روپوشی سفید با آستین های کوتاه از روی لباس های روزمره خود به تن دارند. جالب است بدانید، با توجه به عکس های باقیمانده در این  دوره از زمان، از دستکش و ماسک استفاده نشده است.

امروزه، از کارکنان بهداشتی گرفته تا بیمارستان ها و از محل کار گرفته تا آزمایشگاه ها، معمولا از نظر تمیزی و معنی، مانتوهای سفید را ترجیح می دهند.

حدود یک قرن است که در بیمارستانها از روپوش پزشکی استفاده می شود.استفاده از روپوش پزشکی در بیشتر بیمارستان ها ضروری اعلام شده است .در صورتی که بعضی از پزشکان در بیمارستان علاوه بر روپوش، از شلوار سفید هم استفاده می‌کنند.

 مزایای سفید بودن روپوش پزشکی

علاوه بر علت سفید بودن رنگ روپوش پزشکی که عنوان گردید، در اینجا می خواهیم به مزایای سفید بودن روپوش پزشکی نیز بپردازیم.این علل و مزایا را می توان به صورت خلاصه به شرح زیر بیان کرد:

1: تشخیص آسان توسط همکاران و بیماران

2:روپوش سفید نماد پاکیزگی میباشد

3:پزشکان وسایل مورد نیاز خود را در جیب این روپوش های پزشکی به راحتی با خود حمل می کنند.

4: مشخص بودن آلودگی ها بر روی روپوش سفید

5: انتقال دهنده ی احساس آرامش به بیمار

همانطور که میدانید، لباس سفید نماد پاکیزگی است و کوچکترین آلودگی در آن کاملا قابل رویت خواهد بود. در این مورد مزایای دوگانه ای برای سفید بودن لباس پزشکی عنوان می گردد:

1: برای محافظت از پزشک در مراجعه ی بیمار

2: جلوگیری از انتقال آلودگی توسط پزشک به بیمار

بنابراین روپوش پزشکی بطور متقابل برای حفاظت از بیمار و پزشک عمل میکند.

روپوش سفید پزشکی

لباسهایی که در اتاق عمل توسط جراحان استفاده می گردد، برای جلوگیری از خطر انتقال آلودگی، هرگز در محیط بیرون از اتاق عمل مورد استفاده قرار نمیگیرد و این لباس معمولا بلند تر از سایر روپوش های پزشکی می باشد.

“علت سفید بودن روپوش پزشکی مبحث بسیار گسترده ای است. میتوان این موضوع را بر اساس تقابل رنگها مورد بررسی قرار داد . در مقابل رنگ سفید، رنگ سیاه قرار دارد که نماد مرگ و عزاداری است. طبیعتا بیمارستان و پزشکان مفاهیمی متقابل با مرگ را به انسان منتقل می کنند، بنابراین، این موضوع می تواند یک علت سفید بودن روپوش پزشکی باشد.

“ملویل” در رمان خود به بیان رنگ سفید، به عنوان قدرت و جاذبه ای شکست ناپذیر، با صراحت تمام به پزشکان اشاره کرده است.

به علاوه در نمادهای مذهبی، افراد مقدس لباس سفید بر تن کرده اند و این افراد علاوه بر مقدس بودن، قدرتمند نیز هستند.

چرا لباس جراحی سفید نیست؟

پس از توضیحاتی که در رابطه با علت سفید بودن روپوش پزشکی بیان شد، ممکن است این سوال بیان شود که چرا لباس جراحی سفید نیست؟

با توضیحات فوق در مورد مزایا و علل سفید بودن روپوش پزشکی، شاید بسیاری از ما نتوانیم دلیل منطقی برای این موضوع بیاوریم. اما پاسخ بسیار ساده است. در اتاق عمل نور چراغ ها سفید رنگ و بسیار قوی است_به دلیل ظرافت عمل جراحی، به منظور بالا رفتن سطح دید جراح و کمتر شدن خطا در حین عمل_

به همین دلیل استفاده از روپوش سفید موجب انعکاس نور در لباس گردیده و ممکن است چشم جراح را اذیت کرده و دقت عمل کاهش یابد. به این منظور، جراحان در اتاق عمل از لباس آبی یا سبز رنگ استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *