مقالات

فناوری نانو چیست؟

روپوش پزشکی بصیرت

فناوری نانو موجب بهبود صنعت پارچه شده و باعث دوام بخشیدن و افزایش مقاومت در برابر آب، روغن، آلودگی و سایر مواد شیمیایی می­شود.

کاربرد فناوری نانو در صنعت نساجی:

  • صنعت دیگری که به واسطه فناوری نانو تکان خواهد خورد صنعت نساجی است. هم اکنون شرکت های بسیاری در تلاشند تا پارچه های هوشمندی بسازند که ویژگی های خود را با توجه به شرایط محیطی تغییر داده وحتی مراقب علایم حیاتی بدن باشند. هم اینک شاهد تولید پارچه هایی بر مبنای فناوری نانو در بازار جهانی هستیم که نسبت به آب، چروک و تنش بسیار مقاومند. با به کار گیری فناوری نانو در پارچه ها، ساختار سه بعدی خاصی بر روی سطوح ایجاد شده و سطح تماس برای ذرات گرد و خاک محدود می گردد. ذرات باقیمانده بر روی سطح، در قطرات آب معلق شده و به آسانی توسط این قطرات خارج می گردند.
  • پارچه های نانو که در کارخانجات نساجی تولید می شوند در برابر آب و رنگ ها نفوذناپذیرند؛ در نتیجه محصولات تکمیلی نانو در  شست وشوهای مکرر یا مخلوط با پارچه های رنگین آسیبی نمی­بینند.
  • پارچه های نانو هیچ گونه تحریک پوستی حتی در افراد حساس ایجاد نمی کند و برای بیماران اگزمایی و کودکان مناسب است. همچنین گان رادیولوژیست ها  تا حدودی سنگین است و دستکش و لباس های اتاق عمل با فناوری نانو باعث سبک شدن آنها و اثرات ضدباکتری پارچه ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *