مقالات

نگاهی تاریخچه اسکراب و روپوش پزشکی

خرید اسکراب یقه دار کمک بهیار

امروزه پوشیدن لباس های مخصوص مانند روپوش پزشکی و اسکراب و روپوش برای پزشکان و کارکنان مراکز درمانی یک امر کاملا پذیرفته شده و حتی از واجبات است، اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که یک قرن پیش داستان کاملا متفاوت بود هر کس قوانین خودش را برای پوشش پزشکی اجرا میکرد! در این مطلب از گروه بصیرت نگاهی به تاریخچه اسکراب و روپوش پزشکی می اندازیم.

لباسی آلوده یا دستاوردی پرغرور؟!

در اوایل قرن بیستم، پزشکان به هنگام کار لباسهای رسمی می‌پوشیدند و شاید نهایتاً به هنگام جراحی‌ها و برای جلوگیری از آلوده شدن لباسهایشان، یک پیشبند به خود می‌بستند. شاید با دیدن فیلم‌هایی که داستانی را در زمان گذشته روایت می‌کند(اگر سریال پزشک دهکده را به خاطر بیاورید!) این تصویر برایتان آشنا باشد که پزشک با لباسی رسمی به سراغ بیمارش برود. بسیاری ازآنان، درصورتی که از یک لباس خاص به هنگام جراحی‌ها استفاده می‌کردند، حتی اگر آن به لکه‌های خون هم آغشته بود تمیز نمیکردند و این روپوش‌ پزشکی را همانند مدال افتخار میدانستند. به مرور زمان که دانشمندان متوجه خطرات آلودگی‌ها و میکروب‌ها شدند، بیمارستان‌ها شروع به استرلیزه کردن اتاق‌ها و تجهیزات خود کردند اما هنوز کسی نمیدانست که میکروب‌ها از طریق لباس افراد هم منتشر می‌شوند. بعد از این کشف بود که مراکز درمانی لباسهای مخصوصی را برای پوشیدن در اتاق عمل اجباری کردند.

از رنگ سفید تا رنگ سبز در اسکراب و روپوش

تاریخچه اسکراب و روپوش پزشکی از نظر رنگ هم سیر جالبی داشت. در ابتدا این لباسها کاملا سفید بود. این رنگ باعث میشد تا آلودگی‌ها سریع‌تر مشخص شوند و نماد پاکیزگی بود. اما متاسفانه این رنگ در نور کم اتاق عمل مشکل ساز بود، چرا که باعث خستگی چشم جراح می‌شد. به همین دلیل، بیمارستانها به دنبال جایگزینی برای رنگ اسکراب اتاق عمل شدند.

در دهه 70 میلادی، نوعی رنگ سبز جایگزینی برای رنگ سفید در لباسهای اتاق عمل شد. این رنگ به خوبی باعث تمرکز چشم میشد و از طرفی چون یادآور طبیعت و آرامش بود؛ از سمت بیماران هم مورد استقبال قرار گرفت. بعدها این رنگ با نام “سبز اتاق عمل” از رنگهای شناخته شده در زندگی روزمره شد.

روپوش‌های مدرن‌تر، کادر دوست داشتنی‌تر

همچنان رنگ سفید در بیشتر بیمارستانها و مراکز درمانی به عنوان روپوش پزشکی و یا آزمایشگاهی و حتی اسکراب استفاده می‌شود. البته امروزه بیشتر مراکز مدرن در سراسر دنیا، کدهای مشخصی برای لباس پرسنل خود تعریف کرده‌اند و حتی ممکن است رنگ لباس پرستاران خود را متفاوت تعیین کنند و در آن تفاوتهایی بدهند. برای مثال مدل یقه و بلندای آستین را متفاوت طراحی کنند، جیب‌ها را بزرگتر در نظر بگیرند و حتی از جنس مشخصی پارچه برای روپوش پزشکی استفاده کنند. در واقع تحقیقات زیادی بر روی تأثیر لباسها بر روحیه‌ی کارکنان و بیماران صورت گرفته و بر طبق یافته‌ها، طراحی درست می‌تواند به برقراری ارتباط بهتر میان بیمار و پزشک کمک کند.

برای مثال توصیه میشود در صورتی که مرکز درمانی در ارتباط با کودکان فعالیت دارد، پزشکان و کادر درمانی از رنگ‌های فانتزی و آرامش‌بخش و اسکراب طرحدار ، به همراه تزئینات نزدیک به روحیه کودکان در روپوش‌های خود استفاده کنند تا هم کودکان فاصله کمتری از لحاظ روانی با پزشک خود احساس کند و هم با فراهم کردن محیطی آرامش بخش برای کودکان، زمینه بهبود سریع‌تر آنان فراهم شود.

به همین دلیل، ما در گروه تولیدی بصیرت همواره به دنبال طراحی و تولید بهترین نوع روپوش پزشکی با جدیدترین طراحی و بالاترین کیفیت اجرا هستیم تا بتوانیم در راستای ارتقاء بهداشت و درمان در کشورمان سهیم باشیم. شما می‌توانید از هر جای ایران خرید خود را انجام دهید و بهترین کیفیت از جدیدترین طراحی‌های روپوش پزشکی را با ضمانت از ما تحویل بگیرید.

برای دیدن مدلهای متنوع روپوش پزشکی و اسکراب، از فروشگاه سایت بصیرت دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *