مقالات

همه چیز درمورد لباس سرآشپز و روپوش آشپزی!

روپوش-اشپزی-ده-دکمه2

این روزها، سرآشپزها لباس ها و روپوش های آشپزی با رنگ و طرح متفاوتی را به عنوان اونیفورم به تن می کنند. اما معمولا این روپوش ها دو شاخصه مهم را با هم دارند، هم برای کار کردن راحت هستند و هم در کلیت ظاهری خود شبیه همان روپوش هایی سنتی هستند که تمام سرآشپزها به تن می کنند. البته گفته می‌شود اینکه سرآشپزها روپوش خاصی داشته باشند به دوره‌ی ناپلئون بر‌می گردد. او می خواست آشپزهایش ظاهری یک شکل و همانند سربازان داشته باشند. در این مطلب نکاتی را که باید از پوشش آشپزی بدانیم، با هم مرور میکنیم.

چرا آشپزها روپوش آشپزی سفید می‌پوشند؟

لباس سرآشپز ها یک ابزار کاربردی برای آنان است. هرچند در سالهای اخیر شاهد تنوع در رنگ و طرح این روپوش‌ها هستیم، اما همچنان رنگ سفید پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین رنگ است. این رنگ زودتر آلودگی‌ها را نشان می‌دهد، ولی از طرفی هم راحت با سفیدشویی به حالت قبل خود باز می‌گردد.

برخلاف تصورات، رنگ‌های تیره هم لکه‌های زیادی را بر روی خود نشان می‌دهند، اما به هیچ وجه هم پاک کردن این لکه‌ها از روی آنان ساده نیست. از نظر روانی هم سفید رنگ بهتری برای سرآشپز است، چرا که مشتری با دیدن سفیدی لباس، از تمیزی و پاکیزگی سرآشپز؛ غذا و محیط رستوران اطمینان بیشتری کسب می‌کند. علاوه بر این، رنگ سفید گرمای کمتری را به خود جذب می‌کند و در نتیجه به خنک ماندن آشپز در فضای آشپزخانه کمک بیشتری می‌کند.

قسمت‌های مختلف لباس آشپزی

آستین‌های روپوش معمولا بلند دوخته می‌شوند تا جلوی پاشیدن روغن داغ و یا مواد دیگر را بگیرند و از پوست دست محافظت کنند. جلوی روپوش هم معمولا دو لایه روی هم قرار میگیرد و با دکمه بسته می‌شود. این لایه‌ی رویی هم محافظت خوبی برای آشپز فراهم می‌کند و هم بعد از کثیف شدن، به آسانی قابل تعویض است.

مورد بعدی دکمه‌های روپوش است. این دکمه‌ها به جای فلزی و یا پلاستیکی معمولا از جنس نخ و به صورت گره‌هایی نسبتا بزرگ هستند تا احتمال شکسته شدن آنها و سر درآوردن از بشقاب غذا کمتر باشد! البته این مسال در روپوشهای معمولی کمتر دیده می‌شود و نمونه‌های لوکس‌تر با دکمه‌های نخی تولید می‌شوند.

اگر دقت کرده‌باشید، بسیاری از سرآشپزها، شلوارهای بگی می‌پوشند. دلیل این، خنک بودن این شلوارهاست که در محیط گرم آشپزخانه میتواند به خنک شدن بدن سرآشپز کمک زیادی بکند. همچنین میتوانند موجب راحت شدن حرکت و راه رفتن آشپز بشوند.

کلاه و کفش سرآشپز

یکی از بخش‌های مهم لباس آشپزی، کلاه است. این کلاه‌ها معمولا سفید، نخی و اندکی بلند هستند که به خوبی بتوانند گردش جریان هوا را برای فرد فراهم کنند. البته این بلندی معنای دیگری هم دارد. هرچقدر کلاه بلندتر باشد، نشان از حرفه‌ای بودن بیشتر سرآشپز دارد. دلیل اصلی استفاده از کلاه هم جلوگیری از افتادن موها داخل غذا است.

شاید فکر کنید کفش سرآشپز بخش مهمی از کار نیست. اما این کفش‌ها باید چند ویژگی مهم داشته باشند. اول اینکه به اندازه کافی راحت باشند تا امکان حرکت راحت سرآشپز را فراهم کنند. دوم اینکه لیز نخورند و سوم، به حدی رویه آنان محکم باشد تا در صورت افتادن اشیاء سنگین و خطرناک مانند ظروف آشپزخانه یا چاقوها بر روی آنان، از پا محافظت کنند.

آیا می‌توان با لباس آشپزی به سر کار رفت؟

جواب مستقیم به این سوال خیر است. نه تنها از لحاظ ظاهری، دیدن یک فرد با روپوش آشپزی در خیابان یا در تاکسی چیز جالبی نیست، در عین حال می‌تواند موجب به خطر افتادن بهداشت فضای آشپزخانه گردد. بهتر است که لباسها در محل کار باشند و هر چند روز، و یا در صورتی که حس کردید نیاز به شست و شوی دقیق دارند آن را به همراه خود به منزل ببرید و با مواد شوینده مناسب شست و شو دهید.

کجا می‌توانید بهترین روپوش آشپزی را پیدا کنید؟

گروه بصیرت با ده‌ها سال سابقه در تولید روپوش پزشکی ، آشپزی و خدماتی می‌تواند بهترین انتخاب برای خرید جدید‌ترین مدلهای لباس آشپزی برای شما باشد. برای دیدن آخرین مدلهای روپوش بصیرت به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *