مقالات

چگونه پزشک خوب را از بد تشخیص دهیم؟

روپوش پزشکی بصیرت

در چند سال اخیر با پیشرفت علم پزشکی و افزایش تعداد پزشکان در شهرهای بزرگ ، همیشه یک سوال میتواند ذهن ما را درگیر کند ، آنهم اینکه آیا پزشکی که برای درمان و حل مشکل خود انتخاب میکنیم میتواند مشکل ما را به خوبی حل کند یا خیر؟

حال تیم تحقیقاتی بصیرت در مقاله ای سعی دارد المان های یک پزشک خوب و مناسب را به شما معرفی کند تا با بررسی این مطالب بتوانید پاسخ سوال خود را پیدا کنید ، با ما در این مقاله همراه باشید.

1-هویت و مشخصات پزشک

اولین راه بررسی مشخصات و مدارک پزشک مورد نظرمان است که ساده ترین راه پیدا کردن آن بخش جستجوی پزشک سازمان نظام پزشکی کشور است.

وقتی وارد بخش جستجوی پزشک می‌شویم فرمی برای ما نمایش داده می‌شود که می‌توانیم هم از طریق مشخصات هویتی و هم با کد نظام پزشکی و کد دسترسی، پزشک مورد نظرمان را جستجو کنیم.برای جستجو در بخش جستجوی آزاد که همان جستجو با مشخصات هویتی است، می‌توان با درج یک یا چند شاخص از میان نام، نام خانوادگی، شهر مورد نظر، رشته تخصصی پزشک، آدرس مطلب و جنسیت، پزشک مورد نظرمان را پیدا کنیم و اطلاعاتی نیز از پزشک مورد نظرمان کسب کنیم   ، سعی کنید که پزشکی که فوق تخصص رشته ای را دارد که مشکل شما هم همان است را انتخاب کنید.

2-رفتاری بی‌تفاوت وغیرمحتاطانه

شما به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌گردید نه دوستی جدید. بنابراین شخصیت جذاب یک پزشک شاید مهم‌ترین دلیل بر مناسب بودن آن نباشد. اما عاقلانه است که در مورد پزشکی که همیشه برخوردی سرد و سنگین داشته و شما را از دیدارهای قبلی به یاد نمی‌آورد، محتاطانه عمل کنید.

شاید این برایتان روشن است اما گاهی رتبه علمی معتبر، آدرسی تجملی یا بازاریاب یک پزشک این حقیقت را که او فردی نامناسب است، مخفی می‌کند. همان‌طور که لمایتر متذکر می شود: «مراقبت و درمان جدایی ناپذیرند.»

3-گوش نمی‌دهد، بی‌توجه است

 حتی تحصیل‌کرده‌ترین و باتجربه‌ترین پزشک‌ها نیز باید به حرف‌های بیمارشان گوش دهند و نسبت به عکس‌العمل و نگرانی‌های او برخوردی مثبت داشته باشند. ویلیام بارت جر، رییس بخش طب مادر و جنین در بیمارستان عمومی ماساچوست می‌‌گو‌ید: «فروتنی بسیار مهم است.» (بارت همچنین جزو انجمن آمریکایی کمیته متخصص زنان و زایمان است.)

او می‌گوید: «به عنون یک بیمار اگر من پزشکی را ملاقات کنم که به من بگوید می‌دانم چه می‌کنم، این تنها راهی است که باید انجام دهی و فقط باید به من گوش کنی، در عرض 30 ثانیه آن‌جا را ترک خواهم کرد. من کسی را می‌خواهم که رفتاری سنجیده و روشنفکرانه داشته باشد نه شخصی کوته‌فکر و خودرای.»

بیشتر پزشکان اغلب سرشان شلوغ است، اما پزشک خوب برای پاسخ به سوال‌های شما وقت می‌گذارد. اگر احساس کردید که سوال‌ها و نگرانی‌های شما احمقانه یا نامناسب بوده، این نشانه خوبی نیست. به عنوان یک بیمار شما این حق را دارید که انتظار تواضع و پاسخ داشته باشید، نه فقط از پزشک که از هر کسی که در آن محل کار می‌کند، از منشی گرفته تا پرستار. پزشک یا هر شخص دیگری در مطب باید به تماس‌های شما با رفتاری درست پاسخ دهد.

4-کمبود دانش

اگر شما  نمی‌توانید با آخرین دانش پزشکی خود را هماهنگ کنید یا از پیشرفت‌های آن و دیگر اطلاعات سلامتی آگاه باشید، پزشک خود را تغییر دهید. بخشی از وظیفه آن‌ها این است که بیماران خود را از سلامتی‌شان آگاه کنند و این شامل نتیجه آزمایشات پزشکی، آگاه کردن بیمار از تجویز داروها و پیشنهاد غذا و دیگر چیزهای سالم است.

از پزشک خود انتظار نداشته باشید به تمام سوال‌های شما پاسخ دهد یا هر مشکلی را همان لحظه برطرف کند. اما عاقلانه است از او انتظار داشته باشید تا به دنبال پاسخی بگردد و شما را در جریان آن قرار دهد. اگر شما خطایی از پزشک یا کارکنان دیدید، مثل این‌که آزمایشات اشتباه دستور داده شده یا پیغام‌ها انتقال داده نشده است، به دنبال پزشک دیگری باشید. هر کسی اشتباه می‌کند اما تکرار اشتباهات یا خطاهای معمول نشان می‌دهد که پزشک شما در آینده نیز اشتباهات بزرگ‌تری انجام خواهد داد.

5-پیشنهاد آزمایش های بیشتر

یک پزشک ممکن است به شما آزمایشات یا روش‌های بیشتری پیشنهاد کند اما اگر این اتفاق تکرار شد محتاط باشید. اسچالتز پزشک متخصص اطفال منطقه بای می‌گوید: «در بعضی موارد پزشک‌ها آزمایشات بیشتری را بدون احتیاط تجویز می‌کنند. این ممکن است بدین معنی باشد که او به تشخیص خود اعتماد ندارد. اگر کودک شما التهاب ریه دارد و پزشک اشعه X قفسه سینه را برای او تجویز کرد، خوب است اما این موضوع نباید هر بار تکرار شود.»

بارت متخصص زنان و زایمان می‌گوید اگر شما برای موضوعی از پزشک خود روش دیگری در خواست کردید و پزشک‌تان مخالفت کرد، این یک علامت خطر است. زمانی که من پزشکی تازه‌کار بودم، فکر می‌کردم اگر بیمارانم از من پیشنهادی دیگر بخواهند حالت دفاعی به خود خواهم گرفت اما حال آن را می پذیرم. این بدین معنی است که بیمار شما به مراقبت‌های پزشکی خود اهمیت می‌دهد و این موضوع خوبی است.

6-به زمان شما احترام نمی‌گذارد

انتظار شما از مقدار زمانی که برای ملاقات پزشک‌تان در مطب می‌گذرانید، چقدر است؟ 20 دقیقه معقولانه است اما انتظار بیشتر از یک ساعت، خیر. شو، پزشک متخصص اطفال در آتلانتا می‌گوید: «البته این ضروری است اما اگر شما معمولا یک ساعت یا بیشتر صبر می‌کنید، بهتر است به دنبال پزشک دیگری باشید.»

اگر شما به تیم پزشکی جدیدی روی آوردید، بهتر است با دفتر آن چندین بار تماس بگیرید تا از زمانی که برای پاسخ به سوال‌هایتان باید منتظر بمانید آگاه شوید. برای این‌که زیاد معطل نشوید، قرار ملاقات‌تان را در اوایل روز برنامه‌ریزی کنید. اگر می‌توانید از معاینه‌های مداوم در طول زمستان، که اوج سرما و بیماری سرماخوردگی است، خودداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *