مقالات

آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی

نحوه دوخت ماسک پارچه ای

آموزش دوخت ماسک پارچه ای

در حال حاضر تقاضای زیادی برای انواع ماسک وجود دارد ، در ادامه این مقاله با آموزش دوخت ماسک پارچه ای پزشکی همراه شما هستیم. از آنجا که تهیه ماسک های یکبار مصرف به سختی انجام می شود، بسیاری از مردم به ساخت و خرید ماسک پارچه ای روی آورده اند. از طرفی اعضای جامعه تشویق می شوند که از ماسک هایی با قابلیت شستشو و استفاده مجدد، در اجتماع یا موقعیت هایی که رعایت فاصله اجتماعی در آن دشوار است، استفاده کنند.

مسئولان بهداشت فدرال آمریکا به افراد بالای 2 سال توصیه می کنند که هنگام حضور در جمع، دهان و بینی خود را با ماسک پارچه ای بپوشانند. این اقدام داوطلبانه به منظور کمک به “جلوگیری از گسترش ویروس کووید 19” در فضاهای عمومی مانند فروشگاه های مواد غذایی و ایستگاه های حمل و نقل عمومی بازدید کنند، صورت می گیرد. آموزش دوخت ماسک پارچه ای

بهترین پارچه برای ساخت ماسک پارچه ای

در مقاله آموزش دوخت ماسک پارچه ای علاوه بر آموزش و الگو های لازم ، بهترین پارچه برای ساخت ماسک را نیز به شما معرفی میکنیم . آزمایشات نشان می دهد که بهترین انتخاب برای  ساخت ماسک های پارچه ای،پارچه نخ پنبه ای است. یک ماسک دو لایه از جنس پنبه، اثر بسزایی در فیلتر کردن آلودگی در هنگام تنفس دارد. این الگوی ماسک صورت دارای 2 لایه پارچه و یک لایه میانی است که در صورت تمایل، می توانید به عنوان فیلتر “یکبار مصرف” از آن استفاده کنید.

آموزش دوخت ماسک پارچه ای

فیلم آموزش دوخت ماسک پارچه ای

[aparat id=’9zDlH’]

الگوی دوخت ماسک پزشکی

عرض یک ماسک برای بزرگسالان 7.75 اینچ (تقریبا 20 سانتیمتر) و طول 3.75 اینچ (تقریبا 10 سانتیمتر) خواهد بود.

مواد مورد نیاز:

  • پارچه 100٪ پنبه ای
  • کش تخت برای حلقه های گوش، یا 4 بند پارچه ای (می توانید از همان پارچه ماسک برای ساختن بندها استفاده کنید.)
  • قیچی
  • سوزن ته گرد
  • خط كش
  • گیره بینی یا سیم منعطف
  • نخ و سوزن

برای ماسک بزرگسالان:

  1. مستطیلی پارچه ای به ابعاد 16 و 8.5 اینچ (40.5 در 21.5 سانتی متر) را برش دهید.
  2. دو قطعه کش به اندازه 7 اینچ (17 الی 20 سانتی متر) برش دهید.

اگر از بند های پارچه ای به جای کش استفاده می کنید:

مستطیلی به ابعاد 18 در 1.75 اینچ (46 در 4.5 سانتی متر) ببرید. طول طرفین را به وسط تا بزنید، سپس دوباره از وسط تا بزنید تا لبه های آن به داخل تا بخورند. آن را از امتداد تاخوردگی به هم بدوزید تا بند ماسک شما آماده شود.

دوخت ماسک پارچه ای

مراحل آموزش دوخت ماسک پارچه ای

الگوی دوخت ماسک پارچه ای

مرحله 1: در ابتدا اطراف ماسک را مانند یک جیب بدوزید.

مستطیل پارچه را از وسط تا بزنید؛تا دو لبه بالایی و پایینی روی هم مماس شوند.دو لبه را به هم بروزید.هنگام دوخت، یک دهانه 3 اینچی(7 سانتیمتری) جهت سهولت جابجایی فیلتر ماسک، ایجاد کنید.قسمت پهنای ماسک را برای نصب کش یا بند پارچه ای باز بگذارید.

مرحله 2: گیره بینی، کش و یا بند پارچه ای را وصل کنید.

در صورت استفاده از کش:

یک قطعه کش را به گوشه های ماسک سنجاق کنید ، یک انتهای آن را به گوشه بالا و یک انتهای آن را به گوشه پایین مستطیل پارچه بزنید. کش بین دو لایه پارچه قرار می گیرد تا در هنگام دوخت به پارچه ماسک وصل شود.

اگر ترجیح می دهید از بندهای پارچه ای استفاده کنید ، می توانید از 4 بند پارچه ای ، در هر گوشه ماسک استفاده کنید. طول هر بند 18 اینچ یا حدود 45 سانتیمتر خواهد بود.

ماسک پارچه ای

مرحله 3: دوختن دو طرف ، ایمن سازی بند ها

گوشه های ماسک را را با قیچی کوتاه کنید تا چرخاندن ماسک به سمت بیرون راحت تر باشد. ماسک را برگردانید و با اتو فشار دهید. برای بیرون زدن گوشه ها می توانید از مداد استفاده کنید.

سیم ماسک را در بالای آن قرار دهید

در صورت تمایل یک سیم انعطاف پذیر ببرید تا قطعه گیره  بینی ایجاد شود. سیم را از داخل ماسک و در قسمت بالایی آن وارد کرده و جای آن را کوک دستی یا دوخت چرخ خیاطی ثابت کنید.

مرحله 4: پلیسه ها را درست کنید

سه چین یک اندازه برای ماسک خود ایجاد کنید. اندازه هر چین بایستی1.2 اینچ یا 3 سانتیمتر باشد.چین ها را به سمت پایین سنجاق کنید. مطمئن شوید که همه چین ها جهت یکسانی دارند. به وسیله اتوی داغ، محل چین خوردگی را اتو کنید؛ تا به سه تا خوردگی منظم تبدیل شوند. کناره چین ها را بدوزید تا محکم شوند.  وقتی ماسک پوشیده می شود، باید چین ها به سمت پایین باز شوند تا از جمع شدن ذرات جلوگیری شود.

چگونه ماسک بسازیم

چگونه از ماسک پارچه ای استفاده کنیم؟

هنگام پوشیدن و برداشتن ماسک، مراقب باشید تا چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید و بلافاصله پس از آن دستان خود را بشویید. تنها از قسمت های بند یا کش، برای پوشیدن یا برداشتن ماسک خود استفاده کنید.

چگونه ماسک پارچه ای را تمیز کنیم؟

از ماسک مرطوب و کثیف، به هیچ عنوان استفاده نکنید. ماسک ها را به طور مرتب، با مواد شوینده مناسب و ماشین لباسشویی با آب گرم بشویید.

ماسک پارچه ای پزشکی بصیرت

ماسک های تولید شده توسط برند بصیرت، از پارچه ترگال ساخته شده؛ که مختص صنف پزشکی است. این ماسک ها دو لایه بوده و کاملا قابلیت شستشو و حتی ضدعفونی با وایتکس را دارند. به منظور ایجاد تنوع و القای حس خوب به مصرف کننده، این پارچه ها توسط تیم طراحی بصیرت با تکنولوژی کشور ترکیه تکمیل، و طرح هایی که توسط طراحان داخلی انجام شده برای پارچه ها استفاده می گردد. رنگ و طرح این پارچه ها ثابت بوده و همچنین اندازه ماسک ها به گونه ای است که بتواند اکثر فرم های مختلف صورت و ابعاد مختلف را پوشش دهد؛ همچنین ماسک های برند بصیرت برای راحتی هر چه بیشتر مصرف کننده، در دو حالت کش و بند تولید می شود و برای تولید ماسک با بند از همان بند پارچه ترگال استفاده می شود که افراد، می توانند آن را پشت سر ببندند و یا می توانند این بندها را بنا به سایز صورتشان پشت گوش تنظیم کنند و گره بزنند. ماسک های پارچه ای با بند پارچه ای برای استفاده طولانی مدت راحتی بیشتری را به همراه دارد.

ماسک پارچه ای بصیرت

 سوالات متداول

ابعاد ماسک پارچه ای برای بزرگسالان چقدر است ؟

بهترین ابعاد برای دوخت ماسک پارچه ای برای بزرگسالان مستطیلی پارچه ای به ابعاد 16 و 8.5 اینچ (40.5 در 21.5 سانتی متر) میباشد .

آیا آموزش دوخت ماسک پارچه ای را میتوان در خانه انجام داد ؟

بله به راحتی هرچه تمام میتوانید ماسک پارچه ای دلخواه خود را با کمترین امکانات و بیشترین بازدهی طبق سلیقه خود بسازید .

آیا استفاده از ماسک پارچه ای در برابر کرونا مفید است ؟

مسئولان بهداشت فدرال آمریکا توصیه میکنند که در هنگام خروج از قرنطینه و حضور در جمع ، دهان و بینی خود را با ماسک پارچه ای بپوشانید . این عمل در جلوگیری و انتشار ویروس کرونا مفید است .

دوخت ماسک پارچه ای چقدر زمان میبرد ؟

در مقاله آموزش دوخت ماسک پارچه ای تمام توان خود را بر پایه بیشترین بازدهی و کمترین زمان ممکن قرار داده ایم . شما میتوانید در چند دقیقه ماسک پارچه ای مورد سلیقه خود را بدوزید .

آیا دوخت ماسک پارچه ای به چرخ خیاطی نیاز دارد ؟

پاسخ این سوال خیر است ؛ در صورت عدم دسترسی به چرخ خیاطی ، تنها با سوزن و نخ هم میتوانید ماسک پارچه ای بسازید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *