مقالات

بررسی انواع روپوش های پزشکی

سومین همایش دوسالانه ارگونومی ایران

انواع لباس فرم و لباس کار در بیمارستان:

درواقع یک بیمارستان با توجه به مسئولیت ها و شرح وظایف کاری مختلفی که دارد از انواع لباس فرم و لباس کار برای پرسنل خود استفاده میکند

در زیر به انواع لباسهای مورد استفاده در یک بیمارستان اشاره میکنیم با ما همراه باشید

  • لباس بیمار
  • لباس فرم پرسنل
  • لباس مخصوص اتاق عمل
  • لباس خدمات
  • لباس پزشکی
  • لباس بارداری
  • پارچه ملحفه
  • پرئه
  • لوازم یک بار مصرف

لباس بیمار:

برای لباس بیمار معمولا از پارچه های تترون و ترگال استفاده میشود برای بیماران آقا از رنگ آبی و برای بیمارهای خانم از رنگ صورتی استفاده میشود . همچنین گرماژ عمده برای پارچه بیمار از ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۷۵، ۱۸۰ می باشد لباس بیمار هم به چند دسته تقسیم میشود مانند لباس کودک و لباس نوزادی و همچنین لباس بارداری که هرکدام فرم و پارچه مخصوص خودش را دارد.

لباس فرم پرسنل:

اصولا واحد های مانند پذیرش و واحد اداری یک بیمارستان از لباس فرم برای پرسنل خانم از مانتو فرم اداری و برای پرسنل آقا از پیراهن و شلوار استفاده میکنند

لباس مخصوص اتاق عمل:

پارچه های بیمارستانی که عمدتا به رنگ های سبز و آبی می باشند از پنبه استفاده می شود و از مهم ترین ویژگیهای پارچه های بیمارستانی قابلیت استریل چندباره آنها می باشد. جراحان با رنگ های سبز و آبی می تواندد دید خود را نسبت به اشیاء قرمز همانند احشای خون آلود بالا ببرند و در نتیجه تمرکز بالایی داشته باشند و در کل رنگ و مدل لباس های استریل با غیر استریل باید باهم تفاوت داشت باشد.

لباس خدمات:

جنس پارچه باید در برابر مواد شوینده مخصوص مواد ضدعفونی کننده مقاوم باشد که معمولا نوعی کیفیت رنگرزی پارچه را ضد آب ژاول یا ضد آب ژاولی می نامند که به معنی ثابت بودن رنگ پارچه است

لباس پزشکی:

روپوش پزشکی معمولا یک تیکه مانند روپوش یا دو تیکه مانند روپوش و شلوار است که از جنس پلی استر یا پنبه هستند. از لحاظ جنس هم باید مقاوم و راحت باشد و به راحتی اتو شود.

لباس بارداری:

جنس پارچه لباس بارداری هم مانند لباس بیمار از تترون یا ترگال می باشد البته به فراخور حال بیمار و همچنین راحتی کادر درمانی برای درمان دوخت و برش این لباس مخصوصا در قسمت یقه لباس و حلقه آستین و دور کمر کمی آزادتر می باشد

لوازم یک بار مصرف:

لوازم یکبار مصرف شامل کلاه و دستکش و ماسک و … میباشد که جزو موارد ضروری یک بیمارستان محسوب میشود

حال که متوجه شدید که هرکدام از این البسه بهتر است از چه جنسی باشند حال انواع منسوجات و پارچه های بیمارستانی را با هم مرور میکنیم:

انواع  منسوجات و پارچه بیمارستانی

  • پارچه تترون
  • پارچه ترگال ساده
  • پارچه ترگال کجراه
  • پارچه فلامنت فلامنت
  • پارچه فلامنت پنبه
  • پارچه ویسکوز ویسکوز ساده و طرحدار
  • پارچه اسپان باند یا بی بافت
  • پارچه اس ام اس ( sms )

پارچه تترون بیمارستانى

tetron

تترون شاید پرمصرف ترین پارچه مراکز رمانی باشد که هر سال متراژ بالایی از آن با شرایط خاص تولید، توسط کارخانجات نساجی تهیه می شود.

تولیدی های پوشاک به خوبی قادر به تشخیص تترون مرغوب از نوع بی کیفیت آن هستند. اما تاکید می شود همان طور که گفته شد، در خرید عمده به ضد آب ژاول بودن و بدن نما نبودن توجه ویژه داشته باشید. زیردست خوب و لطافت پارچه تترون بیمارستانی از مهمترین سنگ محک های کیفیت آن محسوب می شود.

تترون معمولا با عرض یک متر و نیم، وزنی بین ١۵٠ تا ١٩٠ گرم دارد. برای بیمارستان ها پیشنهاد می شود از گرماژ بین ١۵٠ تا ١٧۵ گرم استفاده کنید تا سبکی لباس باعث راحتی بیشتر شود. پارچه تترون بیمارستانی با عرض ۳ متر نیز برای بعضی از الگوزنی ها به صرفه تر است و معمولا رنگ صورتی و آبی آن بسیار فروش می رود. پارچه تترون با عرض ۲ متر و ۱۸۰ سانتیمتر نیز اکثرا برای روتختی و به عنوان ملحفه به کار می رود. هر طاقه کتابی این پارچه، ۴۰ یا ۵۰ متر و طاقه رولی آن ( به خصوص در عرض ۱۵۰ سانتیمتر )  ۱۰۰ متر است.

پارچه طرح ترگال

پارچه شبه ترگال یا طرح ترگال، وزنی میان تترون و ترگال ساده دارد که معادل ٢١٠ تا ٢٣٠ گرم  است. هر توپ ترگال ۴۰ متر است و به صورت کتابی طاقه پیچ می شود. عدل های پارچه ترگال نیز معمولا ۳۲۰ متری هستند که شامل ۸ طاقه ۴۰ متری می شوند.

تولیدی ها از این پارچه برای موارد مختلفی از جمله لباس بیمار، رو تختی و یونیفرم پرسنل بیمارستان استفاده می کنند.

پارچه ترگال بیمارستانی

پارچه ترگال مناسب برای این کاربرد باید اصطلاحا به صورت خمی یا راکتیو، ترموزول رنگرزی شود تا پس از شستشو کیفیت خود را از دست ندهد. تولیدی های لباس باید توجه داشته باشند که اگر پارچه بی کیفیت استفاده کنند، دچار دردسر و در تسویه حساب با بیمارستان دچار مشکل خواهند شد.

این پارچه دارای بیش از صد نوع تنوع رنگی است. ترگال و یا کج راه سفید بسیار در روپوش پرستاری و پزشکی استفاده می شود. رنگ های دیگر مثل سبز نیز در اتاق عمل کاربرد ویژه ای دارند. وزن استاندارد این پارچه معمولا ٢۴٠ گرم است. این روزها پارچه ترگال و کجراه نانو با رنگ سفید نیز برای روپوش پرستاری و پزشکی به کار می روند که مانع از جذب مایعات توسط لباس می شوند.

پارچه کجراه بیمارستانی

fabric

پارچه ترگال کجراه نیز مانند تترون و ترگال ساده جنس پلی استر و ویسکوز دارد؛ ولی با تراکم بافت بیشتر. اگر به نوع بافت آن توجه کنید، خواهید دید که به صورت خط های کج است؛ به همین دلیل آن را کج راه می نامند. گرماژ استاندارد این پارچه ۲۷۰ ، ۲۸۰ و ۲۹۰ گرم است. اکثر شرکت های تولیدکننده پارچه منسوجات بیمارستانی آن را با وزن ۲۸۰ گرمی روانه بازار فروش می کنند.

این نوع از پارچه نیز باید شرایط کیفی ذکر شده را دارا باشد. این پارچه ضخامت و مقاومت بیشتری نسبت به دو پارچه قبلی دارد، بدین جهت برای مواردی مثل لباس فرم پرسنل بسیار مناسب است.

پارچه فلامنت بیمارستانی

fabric

همانطور که از اسم پارچه پیدا است، تار و پود آن از الیاف فلامنت و بسیار ارزان است. پارچه فلامنت فلامنت و پارچه فلامنت پنبه ای بیمارستانی، با عرض یک متر و نیم، با توجه به مشخصات گرماژ و کیفیت رنگ برای فروش قیمت گذاری می شوند.

این پارچه به صورت بدون طرح و طرح دار است. اکثرا رنگ آبی، صورتی و سبز دارد و یا دارای طرح مثل نقش چهارخانه رنگی است.

این پارچه به علت قیمت بسیار ارزان برای لباس بیمار نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را نوعی پارچه یکبار مصرف دانست.

 

پارچه فلامنت پنبه بیمارستانی

fabric

تنها تفاوت پارچه فلامنت پنبه ای با فلامنتی بیمارستانی، در تار و پود آن خلاصه می شود که ترکیبی از فلامنت و پنبه است.

این نوع پارچه، مانند پارچه قبلی خشک نیست و به خاطر داشتن الیاف طبیعی پنبه لطافت بیشتری دارد. این پارچه ارزان است اما کمی از پارچه فلامنتی قیمت بیشتری دارد.

پارچه اسپان باند بیمارستانی

spanband fabric

پارچه اسپان باند بیمارستانی، در میان عامه نام هایی مثل پارچه یکبار مصرف، بی بافت، نبافت و پارچه لایه سوزنی دارد. این پارچه دارای مصارف بهداشتی، پزشکی و صنعتی است که در این جا به مصرف پزشکی آن می پردازیم. برای اطلاعات کامل تر درباره پارچه اسپان باند به مطلب « هر آنچه از پارچه اسپان باند باید بدانید »، مراجعه کنید.

اسپان باند از الیاف پرس شده تشکیل می شود و چون تار و پود ندارد به آن بی بافت می گویند. این پارچه در عرض های ١۶٠ ، ١٢٠ و ١٠٠ سانتیمتری موجود است و از ١۶ گرم به بالا تولید می شود. گرماژ اسپان باند از وزن ٢٠ تا ١١٠ گرم به صورت مضرب ۵ بالا می رود که برای مصارف بیمارستانی معمولا از وزن بین ٣٠ تا ۶٠ گرم آن استفاده می کنند. این پارچه د دارای تنوع رنگ سفید، آبی، صورتی، آبی نفتی، قرمز، سبز و غیره است.

اسپان باند برای لباس بیمار، لباس های جراحى مانند شان و گان بیمارستانی، ماسک، کاور کفش، کلاه اتاق عمل، رو انداز و زیر اندازهای بهداشتی مناسب است.

پارچه اس ام اس ( sms )

sms fabric

پارچه های کامپوزیت اس ام اس در صنایع پزشکی جایگاه ویژه ای دارند و موارد مصرف آن ها تقریبا شبیه اسپان باند است.

تفاوت این پارچه با اسپان باند در آن است که میان آن لایه ای وجود دارد که از ورود و نفوذ انواع ذره های ریز مثل باکتری ها و میکروب ها تا حد زیادی جلوگیری می کند. به همین علت پارچه sms برای تهیه و تولید ماسک، شان، گان، البسه اتاق عمل و غیره بسیار مناسب است و باعث عدم انتقال موارد بیماری زا می شود.

پارچه اس ام اس دارای عرض های ١٠٠ ، ١٢٠ و ١۶٠ است که در انواع رنگ ها با گرماژهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه ویسکوز ساده و طرح دار

fabric

در چله و پود این نوع پارچه، الیاف مرغوب ویسکوز ( نخ ) به کار می رود که باعث ظرافت و مرغوبیت آن می شود. این نوع پارچه دارای طرح های متنوع ( چاپی ) لوزی و مربع است.

پارچه ویسکوز از بهترین انواع پارچه برای تهیه لباس بیمار است. البته قیمت بالاتری نسبت به نمونه های پلی استر ویسکوز دارد. پارچه های تمام ویسکوز اکثرا مورد توجه مراکز درمانی خصوصی و یا بیمارستان های مناطق گرمسیر هستند.

پارچه های ملحفه ای

fabric

پارچه بیمارستانی ملافه ( ملحفه ) یکی از موارد اصلی مورد مصرف بیمارستان ها است. در بیشتر موارد لوگوی بیمارستان روی ملحفه ها چاپ می شود. در تهیه ملحفه باید به لطافت، بافت خوب، و ضد حساسیت بودن آن توجه کرد. پارچه ملحفه بیمارستان ها می تواند ساده یا طرح دار باشد. ارزان ترین نوع پارچه ملحفه، همان تترون رنگی است که متناسب با عرض پارچه می توان از انواع آن بهره برد. پارچه آنتی باکتریال نیز بهترین نوع پارچه برای زیر بیمار است که برای بیماری های بدخیم، عفونی و سوختگی ،حتما باید از این نوع پارچه استفاده کرد.

در این مطلب سعی داشتیم که با معرفی انواع پارچه ها ، به شما کمک کنیم تا علاوه بر افزودن اطلاعات  به شما خواننده گرامی در این زمینه ، برای انتخاب جنس و مدل روپوش هم راه شما را هموار تر کنیم تا جنس های مناسب را برای کار و حرفه خود انتخاب کنید!

شما هم میتوانید در قسمت نظرات ، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *