مقالات

چند مهارت پرستاری که حتما باید بدانید

روپوش پزشکی بصیرت

اگر به تازگی فارغ التحصیل رشته پرستاری شده‌اید و منتظر هستید تا شغل خود را در بیمارستان و یا مراکز درمانی آغاز کنید، احتمالا باید بدانید که تنها چیزهایی که در دانشگاه و دوره آموزشی بیمارستان یادگرفته‌اید، تضمین صددرصدی برای موفقیت شما نمیدهد. شغل پرستاری از مشاغل دشواری است که به دلیل ارتباط زیاد با افراد مختلف، نیازمند مهارت‌های رفتاری و اجتماعی زیادی است. در این مطلب از بلاگ گروه بصیرت، چند نمونه از مهمترین مهارت های پرستاری را بررسی میکنیم.

آگاهی‌ از فرهنگ و سنتهای مختلف

بیماران شما میتوانند از شهرهای مختلف ایران باشند. در کشور ما، هر ناحیه فرهنگ و سنت مخصوص به خود را دارد و افراد حتی میوانند از ارزشهای متفاوتی تبعیت کنند. اینکه شما با آگاهی از فرهنگ بیمار و در نظرگرفتن ارزشهای آنان، رفتار متفاوتی را پیشه کنید، میتواند به روابط شما تأثیر چشمگیری بگذارد. روابط بین بیمار و کادر درمان برای بهبودی سریع‌تر و همینطور کارایی بهتر کادر درمانی بسیار مهم است. پس سعی کنید آگاهی خود را از فرهنگ‌های مختلف بالا ببرید و با این کار، روابط دوستانه‌تری با بیمار و خانواده آنان برقرار کنید تا بتوانید روزی روپوش پزشکی را بر تن کنید .

حرفه‌ای بودن

حرفه‌ای بودن تنها به دانستن جزئیات بیماری‌های مختلف و چگونگی درمان آنان محدود نمی‌شود. بلکه باید توجه کنید که شما به عنوان پرستار باید رفتار و نحوه‌ی گفتار درستی هم با بیماران و هم با همکاران خود داشته باشید. احترام، صداقت، مسئولیت پذیری و انضباط را همواره رعایت کنید. هم بر روی کار فردی خود تمرکز کنید و هم توجه داشته باشید که مسئله درمان، یک کار تیمی است. پس همیشه باید روابط سالم و مسئولیت پذیرانه خود را در قبال همکاران حفظ کنید. اینکه توجه کنید که همواره حرفه‌ای به نظر برسید، موجب احترام متقابل در محل کار به شما نیز میگردد.

مهارت پرستاری مهم: توجه به جزئیات

توجه به جزئیات نه فقط باعث میشود که هیچ خطای پزشکی از چشمان شما دور نماند، بلکه باعث میشود بیمار به وظیفه شناسی شما واقف‌تر شود و روابط بهتری با شما ایجاد کند. با دقت به سخنان بیمار خود گوش کنید و مدام از او سوال بپرسید. بر کار خود تمرکز کنید و فقط مکالمات را نشنوید، بلکه به آنها گوش بدهید.

نکته دیگر اینکه به جای اینکه به کارهای روزانه خود نگاهی تسک محور داشته باشید، آن را به نگاهی فرد محور تغییر دهید. شغل شما با افراد مختلف سر و کار دارد و به این ترتیب هم بیماران احساس بهتری پیدا میکنند، و هم خود شما.

تفکر انتقادی

پرستاران باید حلال مشکلات باشند. وقتی شغل پرستاری را آغاز میکنید، میبینید که زمان و منابع هواره در محدودیت است و برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی خود باید مهارت های جدیدی بیاموزید. تفکر انتقادی، اطلاعات، شواهد، نتایج و تجربیات را ادغام می کند و آنها را به برنامه ها و راه حل های مؤثر برای بیماران تبدیل می کند.

مشکلات را شناسایی کنید و از اینکه آنها را با سوپروایزر خود مطرح کنید هیچ ترسی نداشته باشید. برای بهبود توانایی خود در این زمینه، به سراغ مقالات جدید در این حوزه بروید و کیس‌های جدید در محل کار خود را به دقت زیر نظر بگیرید.

دلسوزی

پرستاران خط مقدم ارتباط با بیماران و خانواده آنان هستند. در بسیاری از مواقع این افراد تحت فشار روانی و ناراحتیهای زیادی هستند که تنها با درک متقابل میتوان به آنان کمک کرد. هرچند دیدن هرروزه این مسائل و سعی بر درک کردن تمام شرایط کاری بسیار سخت و غیر ممکن است، اما باید بتوانید با ایجاد تعادلی، سعی در درک افراد و پیشنهاد کمک به آنان داشته باشید. انجام کارهایی مانند یوگا و مدیتیشن برای پرستاران که همواره در حال روبرو شدن با مسائل سخت و ناراحت کننده هستند، راه حل مناسبی برای حفظ روحیه آنان است.

مدیریت زمان

کار خود را در اولویت قرار دهید، منظرم بمانید، از کارهایتان چک لیست تهیه کنید و هرموقع که میتوانید چند کار را همزمان انجام دهید. توجه کنید که مدیریت زمان درست به معنای مدیریت درست مردم است! حتی برای اینکه بهترین راه مدیریت زمان را پیدا کنید، میتوانید با یک مربی و یا همکار در مورد این مسائل صحبت کنید.

ارتباطات

پرستاران، کانال اصلی ارتباطی میان بیماران و دیگر افراد کادر درمانی هستند و باید بتوانند این کار را به راحت‌ترین نحو انجام دهند. کوتاه و منطقی صحبت کنید و به یاد داشته باشید، طوری که شما ارتباط برقرار میکنید به اندازه‌ی چیزی که میگویید اهمیت دارد. آرامش خود را حفظ کنید، حرفه ای باشید، و هنگامی که با بیماران و یا خانواده آنان صحبت میکنید، به آنان اطمینان خاطر بدهید.

تمام این مهارت ها به مرور و با تمرین قابل کسب کردن هستند. تمرکز کنید و به آنچه که انجام میدهید باور داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *